Spöke på biblioteket

Legitimerat biblioteksspöke
Skövde stadsbibliotek har fått ett alldeles eget spöke, ett legitimerat biblioteksspöke
För ungefär två veckor sedan började mystika brev dyka upp i bibliotekshyllorna - spökpost. Av dessa framgår att spöket blivit utvalt av Spökrådet att finnas just i Skövde de kommande 100 åren. 

Sorgset 
Vårt spöke verkar något desillusionerat och lite sorgset över att inte längre vara synligt. Från att i livet ha varit berömd till att numera bara märkas som en vindpust mellan hyllorna är en svår omställning. Dock finner spöket tröst i litteraturen och trivs i biblioteksmiljön, inte minst på barnavdelningen. 

Rädd för att skrämmas 
Att vara spöke och vara rädd för att skrämmas är ingen bra kombination, vilket vårt spöke fått erfara efter att ha smitit ifrån en situation då det helt klart borde ingripit. En konfontation med Spökrådets ordförande, det skräckinjagande StorSpöket, blev resultatet och omdömet "Du är den lataste, odugligaste uslingen till spöke jag någonsin stött på!" var inte roligt att motta.

Spökfest 
En spökfest kommer att gå av stapeln inom kort, men när är ännu oklart. Dessutom är en skatt utlovad...
 
Omskrivet
Stor uppmärksamhet har spökerierna rönt i media. Både lokaltidningarna och TV4 Skaraborg har uppmärksammat vad som händer på biblioteket dessa sommardagar.

Svar från en spökskrivare 
Sex olika brev har nu hittats på olika ställen bland bokhyllorna och nog bör man väl svara en så flitig brevskrivare. En korrespondens har inletts och personalens uppskattning av spökets närvaro har satts på pränt av en spökskrivare.
 
Med stor nyfikenhet ser vi fram emot fortsättningen.
 
ingrid lindahl

Om spöket läser detta, så kan vi kanske få en kommentar?!
// RL

Kommentarer
Postat av: biblioteksspöket

Hmm, desillusionerad och sorgsen, är det jag? Ja, låt gå då. Det hör till arbetsbeskrivningen att vara sorgsen som spöke. Måste erkänna att jag kommer sakna brevväxlingen med spökskrivaren. Jag har läst alla svar, även om det inte syns i hyllorna...
Jag hoppas ni tar er tid för en ordentlig spökfest i höst. Om inbjudan ges, kommer jag gärna förbi på ett glas trolldryck och spelar ett parti spökspel med er.
Hälsningar från mig
Skövde Stadsbiblioteks Officiella Spöke

2007-08-10 @ 17:09:04
Postat av: Biblioteksspöket

Gula löv, levande ljus, en spökhistoria framför brasan. Är det inte något särskilt med den här årstiden. Alla talar om sommaren, väder och regnmängder. Det är ju nu alla lever som mest. Sommaren är mest en väntan, en evig väntan på att alla ska återvända från sitt och starta nya projekt. Läs en spökhistoria eller två så känns mörkret mindre trist...jag lovar.
Lev väl, läs mer,
hälsningar från mig
Biblioteksspöket

2007-10-03 @ 12:21:28
Postat av: Rune Lindström

Trevligt att höra från dig. Trodde nästan att du hade övergett oss.
Hösten innebär inte, för oss som jobbar i Kulthurhuset, bara mysiga kvällar framför brasan med en bok. Nu är det bråda tider, utställningar, föreställningar, besök, visningar, osv. osv. Och allt jobb vi har inför vår kommande Kulturnatt 07 fredagen den 9 november. Årets stora händelse i Kulturhuset.
Det har varit och är väldigt mycket jobb. Efteråt kommer vi nog säga som vanligt - aldrig mer! Men trots det, så är det för sjunde året i rad som vi har en Kulturnatt, så det kommer nog flera. Även om det som vanligt inte finns plats i budget för en 08. På något sätt kommer det nog ordna sig och till nästa höst har vi glömt allt slit och minns bara hur skoj vi och ni alla tusentals besökare hade på kulturnatten.
Årets kulturnatt kommer bli "knôkatjock", som vi säjer här på bögda, med saker som ni måste se, höra, känna, smaka - helt enkelt uppleva.
Gå till htt://skovde.se/kulturnatt
Där finns en del av allt som kommer hända den 9 november.
Rune Lindström
PS
Insåg, när jag hörde att en bloggexpert sagt att man var tvungen att skriva minst 6 gånger/dag på en blogg, att jag är en förfärligt dålig bloggare. Men jag har som sagt annat att göra, också!

2007-10-03 @ 19:10:27
Postat av: Rune Lindström

www-adressen skall givetvis vara
http://www.skovde.se/kulturnatt
ni har säkert redan fyllt på de saknade bokstäverna :-)

2007-10-03 @ 19:20:51
Postat av: Biblioteksspöket

Drömde en rysligt förfärlig dröm, att alla böcker försvunnit ur hyllorna och att det stod en massa datorer i biblioteket istället för bokhyllor. Istället för att vända sidblad, känna papperet mot fingerspetsarna, satt läsarna framför en blåskimrande skärm och vände blad med en knapptryckning. Hu och ve! Tur att det bara var en ond dröm.
För något sånt kommer väl aldrig att hända i verkligheten? Det hoppas jag inte...
På Kulturnatten kommer det två spökkollegor på besök, tänkte visa runt dem härinne på Stadsbiblioteket. Spökrådets ordförande, Storspöket, är en av besökarna. Han har låtit meddela att om jag inte gör ett bra jobb och skräms riktigt ordentligt, så följer någon slags ruskig bestraffning. Läsförbud i flera veckor...jag måste öva mig på skrämseltaktikerna nu. Håll till godo!
Och Flemming, berätta något riktigt skrämmande den här gången. Håll inte igen på spökerierna!

2007-10-20 @ 13:23:51
Postat av: Flemming

Kära Biblioteksspöke
Idag är dagen för spökhistorien. Jag lovar att
följa uppmaningen och ta i så jag blöder.
Om jag lyckas lovar jag att publiken inte
kommer att ha någon aptit den närmsta tiden.
Du är dock välkommen att avbryta mig när
midnattstimmen slår.
Vänliga hälsningar
Flemming

2007-11-09 @ 11:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0